‘Hoet’ af voor de innovatieve ontwerpen van dit Belgisch brillenmerk - Interview met Bieke Hoet

Hoet zet al zes generaties lang de toon in de Brugse brillenmode. Het zijn opticiens van vader op zoon en met de jongste generatie ook op dochter: Bieke Hoet is sinds 1997 manager van het ontwerpbureau van Hoet. De BrilBoutique mocht haar als trouwe partner enkele vragen stellen over hun ontwerpen.

Zo vader, zo dochter

Bieke erfde de creatieve genen van haar vader, Patrick Hoet. In hun ontwerpbureau ‘Hoet Design’ laten beiden hun creatieve talenten botvieren: “Mijn vader en ik zijn allebei heel erg geïnteresseerd in nieuwe technologieën en nieuwe soorten materialen. Tijdens mijn opleiding tot interieurarchitect kwam ik in aanraking met heel wat uiteenlopende materialen. Die kennis kwam goed van pas toen ik na mijn studies in het familiebedrijf stapte.”

In het begin spitste Bieke zich vooral toe op alles wat ‘niet-bril’ was, zoals het ontwerpen van displays om monturen op te tonen, spiegels en allerlei meubeltjes die in de optiekzaken verkocht werden. Mettertijd begon ze zich ook te focussen op brillen. “Mijn taak bestaat vooral uit het zoeken naar innovatieve oplossingen en productietechnieken. We integreren technieken en materialen uit verschillende sectoren in onze collecties. Veel van deze materialen en ontwikkelingen komen uit de luchtvaartsector, medische sector en architectuur.”

Pioniers in 3D-technologieën

Onder het motto ‘als je het in je mond kan steken, kan je het ook op je neus zetten’ raakten Bieke en haar vader gefascineerd door de dentale sector en 3D-technologieën. Na 4 jaar onderzoek en ontwikkeling brachten ze hun 3D-laser-geprinte brillen op de markt. “We zijn de eerste brilontwerpers die gebruikmaken van geavanceerde lasertechnieken om brilonderdelen uit staalplaten te snijden. Als Belgen mogen we hier best wel fier op zijn. Bovendien zijn we nu ook de eersten om onder de naam ‘Couture’ met 3D-geprinte brillen in titanium op de markt te komen.”

Je kan het zo gek niet bedenken of Hoet maakt er een bril van. Naast een eigen lijn die zich ruimschoots differentieert van andere merken, neemt Hoet ook freelanceopdrachten aan. Zo fabriceerden ze bijvoorbeeld brillen uit marmer, voor een Italiaans brillenmerk. “We ontvangen heel wat aanvragen om brillen te ontwerpen en vinden het ontzettend leuk om nieuwe wegen in te slaan waar we meerwaarde kunnen creëren. De samenwerking met het Italiaanse merk leidde tot een unieke collectie, volledig gemaakt uit marmer en carbon.”

Zero waste en zero stock

Bovendien biedt maatwerk gebaseerd op innovatieve 3D-printtechnieken een aantal voordelen qua vormgeving en duurzaamheid. Er is nauwelijks verspilling van grondstoffen en dure voorraden worden vermeden. Optiekzaken, waaronder De BrilBoutique, hebben voldoende met enkele stalen of een scanningsysteem dat voor jou de geschikte maat bepaalt, om aansluitend van start te kunnen gaan met de productie van je unieke bril. Achteraf ga je naar huis met een milieu- én modebewust, ethisch verantwoord product. “Als ontwerper sta je helemaal vooraan in de productieketen, dus moet je het goede voorbeeld geven en duurzame keuzes maken. Wij omarmen de circulaire economie.”

Wist je trouwens dat Hoet het enige Belgische brillenmerk is dat produceert in eigen land? Alle designs zijn van Belgische bodem en worden geproduceerd in Leuven en Brugge.

Partners met dezelfde visie

Helemaal Belgisch en toch internationaal vertegenwoordigd. Maar wanneer het op partnerkeuze aankomt, is Hoet selectief. “Wat onze waarden betreft trekken we ook daarin de lijn door. We willen samenwerken met partners die dezelfde duurzame visie hebben en die kiezen voor de beste kwaliteit. En uiteraard vakkennis hebben. Neem nu onze samenwerking met De BrilBoutique als voorbeeld: wij hebben deze partner gekozen, en zij hebben ons gekozen. Het is tweerichtingsverkeer. We vertrouwen op elkaars expertise. Brillen maken en verkopen is en blijft nu eenmaal een ambacht.”

All eyes on you met een unieke bril van Hoet? Ontdek de collectie bij De BrilBoutique.

Gerelateerde artikels:

Scroll to top