Vind je je smaak niet op de brillenmarkt, dan lanceer je toch gewoon je eigen brillenmerk? Vijf jaar geleden gaf Eline De Munck er de brui aan als tv-presentatrice bij JIM. Sindsdien ontpopte ze zich tot succesvolle zakenvrouw. Met haar brillenmerk ‘Odette Lunettes’, genoemd naar haar geliefde zwarte dwergpincher, heeft ze een duidelijke missie: de juiste bril voor de juiste persoon met het juiste verhaal ontwerpen. Intussen zijn haar monturen in elf landen beschikbaar. We gingen op zoek naar het verhaal van deze sterke onderneemster.
“Een bril is meer dan een gebruiksvoorwerp. Je spreekt er tenslotte de wereld mee aan. Maar een bril vinden die bij je past, is niet eenvoudig. Dat ondervond ik enkele jaren geleden zelf, toen ik bij JIM de autocue niet meer kon lezen. Ik vond na lang zoeken eindelijk een bril die bij m’n uiterlijk en persoonlijkheid paste en werd overstelpt met complimenten. Maar veel brildragers vertelden me dat ze zelf geen toffe bril vonden. Daarom wilde ik stijlvolle brillen maken waar iedereen zich goed mee voelt."
“Een bril is meer dan een gebruiksvoorwerp. Je spreekt er tenslotte de wereld mee aan.”
Mijn hondje Odette speelde een sleutelrol in de zoektocht naar een aantrekkelijke merknaam. Ik zocht iets dat rijmde op ‘lunettes’. Toen trippelde zij voorbij …”
“Er zijn heel wat kleinere spelers bijgekomen. Meer dan ooit is de bril een fashion item, waarmee je jezelf in de kijker zet. Mensen willen zich onderscheiden en identificeren met een bril. Nieuwe merken spelen daarop in. Maar de meesten houden het amper drie jaar vol.”
“Je product moet on point zijn, maar je moet je ook onderscheiden met een sterk verhaal. Want als niemand weet dat je merk bestaat, kan je het moeilijk aan de man brengen. De marketing moet kloppen, liefst met sterke visuals. Je doelgroep bereiken is veruit de grootste uitdaging. Als tv-gezicht ken ik heel wat mensen. Media-ervaring is dan ook onze voornaamste USP.”
“Er wordt ontzettend veel in bulk geproduceerd. Ik wil echt iets ‘neerzetten’, iets betekenen voor de mensen en hen een goed gevoel geven over hoe ze erbij lopen. Daarnaast wil ik ook met de juiste mensen samenwerken, mensen die echt een hart voor brillen hebben. En ik wil dat verhaal met veel liefde vertellen. Het gaat over persoonlijkheid, een bril die zich onderscheidt met het juiste verhaal bij de juiste persoon.”
“Als tv-gezicht heb je sowieso een gigantisch ego, anders loop je niet hele dagen in de spotlights. Daar is niets mis mee, maar je moet dat ego erkennen en er iets positiefs mee doen. Het steekt vooral de kop op wanneer je je onveilig voelt en je je gelijk wil halen. Ik word omringd door goede mensen, met een sterke eigenheid en individualiteit. Ik vind het belangrijk dat we naar elkaar luisteren.
“Het gaat over persoonlijkheid, een bril die zich onderscheidt met het juiste verhaal bij de juiste persoon.”
Zelf ben ik nogal een open en emotioneel persoon, en dat uit zich in mijn handelen. Er wordt regelmatig gehuild bij Odette Lunettes, vooral door mij (lacht). Ik ben het gezicht van de brillen, en dat legt behoorlijk wat druk op m’n schouders. Ik ga de baan op, praat met opticiens en vertegenwoordigers, sta op beurzen en in de winkel ... Als ondernemer ben je elke dag met je merk bezig en moet je op elke vraag een antwoord hebben. Je kan nooit zomaar iets doorschuiven naar een ander.”
“Ik sport veel, sta nog regelmatig op een podium, ga vaak de baan op, … Afwisseling is voor mij een absolute must. Ik hou van die verschillende vibes, ik kan daarin ontspannen. Zo is alles in balans.”
“Wanneer ik klanten in de winkel kan helpen, of mensen zie stralen met een Odette Lunette: dat is voor mij het grootste compliment.”
“Belangrijker dan de vorm van je gezicht is de stand van je ogen. Ze moeten mooi in het midden van de glazen staan, en dus niet te veel naar buiten of binnen. Staan je ogen dicht bij elkaar? Dan kies je best een kleiner montuur. Anders klopt het niet meer met de afmetingen van je gezicht. Staan je ogen wat verder uit elkaar, dan kies je beter een groter montuur. Bij zonnebrillen geldt dat niet, want dan zie je je ogen niet.”
“Dit jaar vieren we ons vijfjarig bestaan en dat laten we niet onopgemerkt voorbijgaan! Het is een verrassing. Op 28 mei kom je meer te weten.”
Zelf ben ik heel tevreden met de flow waarin we zitten. Ik kijk ernaar uit om op dit elan verder te gaan. Ik wil vooral blijven samenwerken met fijne mensen, ondernemers en opticiens, waaronder natuurlijk de BrilBoutique.”
Scroll to top