Geïnspireerd door Japanse poëzie en gedreven door finesse: welkom in de wereld van Komorebi. Al 4 jaar lang levert het Aalsterse ontwerpbureau geraffineerde ontwerpen die spelen met licht en detail. Tijdloze eenvoud met een uitgesproken karakter, dat is de visie van ontwerper Kristof De Smet. Zijn brillen worden vandaag in 16 landen verdeeld, met België en Japan op kop.
Kristof studeerde industrieel ontwerp en werkte 5 jaar als consultant bij SolidWorks. Daar trainde hij ondernemingen in 3D-design. Door zijn passie voor brillen kwam hij uiteindelijk als 3D-tekenaar bij Hoet terecht. “Ik had altijd veel affiniteit met brillen. Mijn eerste bril, op m’n 17e, moest meteen een theo zijn. Ik bewonderde die monturen al jaren door de vitrine van de optiekwinkel in de buurt. Voor mijn thesis voerde ik een jaar lang onderzoek naar alles wat met brillen te maken had: monturen fotograferen, onderzoeken welke indruk ze nalaten, de combinatie met gezichtskenmerken, licht en kleur … Dat was helemaal mijn dada.”
Na anderhalf jaar bij Hoet knaagde de drang naar zelfstandigheid. Het werd tijd voor een eigen merk, samen met Brent De Coorde. “Eerder richtten we StudioO op, een visualisatiebureau om projecten te realiseren. Na mijn avontuur bij Hoet zijn we gestart met Komorebi. Ik als ontwerper, en Brent als ontwikkelaar van de zaak.”
In 2008 trok Kristof naar Japan. Hij was een grote fan van Tadao Ando, een Japanse architect, en wilde diens gebouwen ontdekken. “Het karakter van Japan is treffend. De Japanse cultuur en ambacht ontwikkelden zich in totale afzondering. 150 jaar geleden trad het land dan de wereld tegemoet, met een onmiskenbare signatuur. Het archipel inspireert op veel vlakken.”
Het Japanse woord komorebi betekent ‘het zonlicht dat door het bladerdek schijnt’. Kristof ontfdekte het tijdens een kayaktocht in de mangroves van het eiland Amami Ōshima. “Het roept een beeld op van verborgen details, van elegantie, fijne kleuren en nieuwe ontdekkingen. Niet alles is meteen zichtbaar door het bladerdek. Dat speelt met de verbeelding.”
Het concept vormt de basis van alle ontwerpen. “We kiezen tijdloze kleuren die niet te uitgesproken zijn, en werken met fijne details. De monturen geven pas na een tijdje hun geheimen prijs: hoe het licht op je bril gefragmenteerd wordt, of dat de onderzijde van de montuur heel lichtjes gekarteld is, als kabbelend water. Het is die waaier aan details waar ik zo graag mee speel.”
In 2021 worden er twee lijnen doorgevoerd in de collectie: Komorebi Stories en Komorebi Leaves. “De Stories zijn de brillen met een heel kenmerkend, uitgesproken ontwerpverhaal, wat wij beschouwen als onze ‘permanente collectie’. Bij de Leaves is het ontwerpverhaal minder uitgesproken en brengen we een nieuw kleurenpalet. Traditioneel gebruiken we zwart, grijs, bruin en goud - zachte kleuren met een grote draagbaarheid. Nu introduceren we enkele nieuwe kleuren, fris maar nog steeds heel zacht en met veel nuance. Altijd kleuren die fluisteren, niet schreeuwen. De meerwaarde van zachte tonen.”
Heb je een Komorebi in je handen? Daar gingen minstens 9 intensieve maanden aan vooraf. “De bril gaat wel door 25 handen voor je een afgewerkt product krijgt. De ontwerpen en technische tekeningen, het maken van mallen voor de prototypes, het manuele laswerk, de kleuring, de montage, de gravering … Het is een arbeidsintensief verhaal. En als je maar 900 stuks maakt, komen er geen grote machines aan te pas. De graveermachine is een nieuwe aanwinst in het atelier. Liefhebbers laten hun bril nu ook persoonlijk graveren.”
Als grondstof kiest Komorebi voor Japans titanium en Italiaans acetaat. “Titanium is duurzaam en toch heel licht. Je maakt er sterke, verfijnde monturen mee, met heel elegante lijnen. En acetaat is onmiskenbaar, dat kan je niet faken. Een mooie acetaatplaat bevat licht, kleur en nuance. We werken uitsluitend met transparant acetaat, zodat we kunnen spelen met de lichtdoorlatendheid.”
Eenvoud bewaren in een complexe wereld, het is een grote uitdaging. “Ik krijg vaak de vraag: En, wat is er nieuw? Maar daar draait het eigenlijk niet om. Meer investeren en produceren is geen doel op zich. Zeker als je weet dat een nieuw model pas na een jaar op zijn pootjes belandt en begint aan de reis met de drager. Komorebi wil vooral kenmerkend zijn."
“Alles draait rond karakter en balans. Ik wil brillen maken die de tand des tijds doorstaan. Die de schoonheid van vergankelijkheid mogen meemaken.”
Scroll to top