KOMONO is Japans voor ‘kleine dingen’ of ‘accessoires’. Toch is het label 100% Belgisch: in 2009 richtten twee Antwerpenaren slash snowboardvrienden het minimalistische accessoiremerk KOMONO op. Hun missie? Met kleine en hippe accessoires als zonnebrillen, opticals en horloges hun stempel op het modelandschap drukken. Daarin zijn ze geslaagd: intussen heeft het merk meer dan 3.000 verkooppunten verspreid over de hele wereld. Waaronder De BrilBoutique. Tijd voor een interview met Anton Janssens, medebezieler van KOMONO.
Anton Janssens blijft liever uit de buurt van gebaande paden. “In de periode dat ik professioneel snowboardde, was snowboarden op veel plekken verboden en moest ik van paden afwijken. Zo leerde ik Raf Maes kennen: we zijn allebei gedreven en doen graag ons eigen ding. Dat betekent soms de moeilijke weg nemen. Niet bang zijn om je eigen spoor te maken, is een mentaliteit die je zowel bij het snowboarden als in de modewereld nodig hebt.”
Voor de oprichting van KOMONO, werkten beide heren ruim 10 jaar in de distributie van modeartikelen. Ze zagen een gat in de accessoiremarkt: “Heel wat kledingmerken maken ook accessoires, maar dat komt er voor hen altijd zo’n beetje bij. Wij willen dat die accessoires zelf het middelpunt van de beleving zijn.”
Het Belgisch merk maakt geen producten, maar een merk. “En dat merk vullen we in met topproducten. Alles moet kloppen, ook de communicatie. Voor de branding wou ik hetzelfde als wat we nastreven in onze producten: een look die af is en met oog voor elk detail. Making luxury accessible, zeg maar. Voor onze beelden rekenen we op het talent van Pierre Debusschere, tevens ook de huisfotograaf van Beyoncé.”
Hun succes als vanzelfsprekend nemen, doet Anton niet. “Alles gaat zo snel, maar toch blijf ik dankbaar. Wanneer ik beelden zie van Lady Gaga en andere supersterren die onze designs dragen, knijp ik in mijn kaken. Is it really true?”
‘Passion from Antwerp’ is één van de vier pijlers van KOMONO: “Mode zit in ons DNA. Onze projecten met de Antwerpse Modeacademie zijn daar mooie voorbeelden van. De designs zijn hedendaags, maar toekomstgericht. Veel merken houden vast aan hun ‘heritage’. Wij onderscheiden ons door futuristische ontwerpen aan onze collecties toe te voegen.”
‘Innovation’ is dan ook de tweede pijler en reikt verder dan louter de collecties. De derde pijler, ‘Accessibility’, gaat over betaalbare luxe, maar ook over de community: “Er schuilt een hele fanbase achter KOMONO. Toegankelijkheid is meer dan een prijszetting, het is een mindset.”
De vierde pijler is ‘Sustainability’. “Vier à vijf jaar geleden brachten we de NEUTRØ Series op de markt, een collectie bestaande uit klimaatneutrale producten die met respect voor onze planeet geproduceerd werden. Duurzaamheid vinden we enorm belangrijk, maar we communiceren hier bewust niet over. Heel wat bedrijven doen aan greenwashing en verliezen daardoor hun geloofwaardigheid. Voor ons primeert net die authenticiteit.”
Authenticiteit is overigens de grootste gemene deler van KOMONO’s partnerships. “We ontvangen veel aanvragen voor samenwerkingen. Veel voorstellen wijzen we af. Op korte termijn is dat misschien niet zo slim, maar we koesteren een langetermijnvisie waarbij we liever partnerships opzetten waarop we kunnen bouwen. Het is geven en nemen langs beide kanten. We willen niet de meeste partners, wel zoveel mogelijk échte partners. Al onze samenwerkingen, waaronder die met De BrilBoutique, zijn gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Daar worden we samen beter van.”
Ook genieten van de kleine dingen? Ontdek de collectie van KOMONO bij De BrilBoutique.
Scroll to top