Een duurzame bril die persoonlijkheid uitstraalt en uitblinkt in ergonomisch design: dat is het mantra van Masunaga Opticals. Voortbouwend op een traditie die 116 jaar geleden begon, brengt dit merk ons het beste uit de Japanse optische industrie. Yasunori Masunaga, achterkleinzoon van de oprichter en uitvoerend directeur, deelt met ons de filosofie en werkwijze van een merk dat wordt geprezen door de Japanse royalty en bedacht met internationale prijzen.
Dat Fukui vandaag het kloppende hart van de Japanse optische industrie is, dankt de regio aan oprichter Gozaemon Masunaga. Yasunori: “In 1905 bracht hij 2 vakmannen mee uit Osaka en Tokyo, de steden waar brillenglazen toen werden gemaakt. Samen startten ze een gilde voor de productie van brillenglazen. De vakmannen gaven het ambacht door aan jonge, lokale mensen. Zo bloeide niet alleen het productiehuis van Masunaga, maar ook een leercentrum die de streek welvarend en productief maakte. Vandaag wordt 97% van alle Japanse brillenglazen in Fukui vervaardigd en levert de regio internationale topkwaliteit.”
Masunaga is een one-stop business: het complete productieproces gebeurt in eigen beheer. Al 116 jaar lang gelooft het merk in het nastreven van de allerhoogste kwaliteit. Yasunori Masunaga: “Je bril, net als je ogen, neus en mond, zorgen voor de eerste indruk. Het bepaalt meer dan andere mode-items de uitstraling van je persoonlijkheid. Maar tegelijk is je bril een medisch hulpmiddel waarmee je zo efficiënt mogelijk visuele informatie wil opnemen. Het is onze missie om die twee functies perfect met elkaar te verzoenen. We creëren handgemaakte brillen met de allergrootste zorg, ook al duurt het proces daardoor langer en produceren we wat minder.”
Dat alles van A tot Z gebeurt in eigen beheer, laat het merk toe om snel te schakelen als er iets moet veranderen in het productieproces. “In de optische industrie is het opdelen en uitbesteden van de productiefasen mainstream, maar zo verlies je de controle over de kwaliteit. Bovendien biedt onze werkwijze een garantie op onze originele stempel: een unieke combinatie van Japanse stijl, knowhow en technologie. En we doen wat we altijd deden: we blijven het ambacht doorgeven aan de volgende generatie.”
De kern van de filosofie ligt in 1933, toen 2 ambachtslui van Masunaga een bril moesten maken voor de Showa Keizer - in die tijd beschouwd als een levende god. Het werd een heilig proces, waarbij ze zich hebben afgesloten van de buitenwereld en onvermoeibaar de perfectie nastreefden, gekleed in witte gewaden en begeleid door rituelen. Zelfs oprichter Masunaga mocht de ruimte niet betreden. Die toewijding vormt de basis van de Masunaga-traditie. “We willen elke creatie bezielen met perfectie”, vertelt Yasunori. “De voorkeur voor materialen en kleuren verandert met de tijd, maar de basis van onze monturen leeft verder. Elke dag werken we aan een verfijning van onze technologie en streven we naar een hogere standaard. Alleen zo verdienen we het vertrouwen van onze klanten en zorgen we voor een verdiende kwaliteitsstempel voor ons merk.”
Om zijn geschiedenis te eren, creëerde het huis de ‘Masunaga since 1905’-collectie, met exclusieve parels zoals de oerklassieke ‘000’ voor mannen en de vederlichte ‘COCO’ voor vrouwen.
Het ontwerp van de nieuwe lijnen vertrouwde Masunaga toe aan twee meesters in het vak: industrieel ontwerper Kazuo Kawasaki en Japans mode-icoon Kenzo Takada.
De samenwerking met Kawasaki begon in 1985, en drukte meteen een stempel op de ergonomische standaard binnen de optische industrie. De kern van deze lijn is "human engineering”: slimme technologie, met een minimaal gebruik van onderdelen voor een maximale functionaliteit, zonder in te boeten aan stijl. Nieuw in deze lijn is de ACT One, een gestroomlijnd model dat ontworpen werd voor het gemak van een zo breed mogelijk publiek, volgens het concept van “ningen-no-megane”: brilglazen (megane) die gedragen kunnen worden door iedereen (ningen).
Ontwerper Kenzo Takada was al jaren klant en ging in 2014 met Masunaga in zee. Hij ontwierp een lijn vol poëzie: hedendaagse juweeltjes met de campanulabloem, het embleem van de familie Takada, op elke montuur. Een mooi voorbeeld is ‘Botan’, een meesterlijk en elegant model geïnspireerd door ‘Kanzashi’, traditionele Japanse haarjuwelen.
De BrilBoutique verkoopt diverse modellen van Masunaga. Wil je graag kennismaken met authentiek Japans vakmanschap? Kom langs en ontdek dit bijzondere merk!
Scroll to top