Om de veiligheid te garanderen, hanteren alle winkels vandaag dezelfde voorschriften. Een beperkt aantal mensen in de winkel, je ontsmet je handen bij aankomst, houdt 1,5 meter afstand van elkaar, respecteert de richtlijnen in de winkel en ontsmet je handen bij het buitengaan. Maar bij de opticien kunnen er heel wat handelingen onmogelijk op 1,5 meter afstand én met een mondmasker uitgevoerd worden. “Dat was ook onze bedenking ook bij de start van de lockdown ... Een bril is essentieel, net zoals de controle van je ogen. Maar hoe kan alles nu veilig verlopen?” vertelt Gythe Grosemans van de BrilBoutique.
Wekenlang dachten we hierover na. Vandaag biedt de BrilBoutique een antwoord op alle uitdagingen, zodat je op een veilige manier brillen kan passen en je ogen kan laten nakijken.
Eerst en vooral hebben we aparte verkoopunits van 1,80m hoog ingericht met veiligheidsglas. Zo kan je brillen veilig passen zonder je mondmasker. Deze units zijn ook afgeschermd van de inkom, zodat je niet rechtstreeks in contact komt met andere klanten die binnenkomen voor een afhaling of herstelling. Ook aan de toog zit een glazen wand. Die zorgt ervoor dat je bril kan worden bijgesteld of nagekeken terwijl je even je mondmasker uitdoet.
De brillen die door een klant gepast worden, worden nadien allemaal gesteriliseerd in een speciale UV-sterilisator. Zo kunnen ze weer veilig de kast in voor de volgende klant. Ook de tafel en stoelen worden ontsmet voor de volgende klant plaatsneemt. Een hele klus, maar wel veilig!
“Voor de verkoop van brillen en zonnebrillen werken we op afspraak,” voegt Gythe toe. “Klanten kunnen online of telefonisch een afspraak maken.”
Een bril kiezen doe je niet op 5 minuten en ook het opmeten van de ogen en het bespreken van de glazen kost veel tijd. Om veilig te kunnen werken en de klant rust te geven tijdens het passen, is het afsprakensysteem een extra service naar de klanten. Zelfs private shopping kan je nu inplannen na de openingsuren of op zondag. Het online boekingssysteem is heel eenvoudig. Volg de link en je kan aan de slag! Die link vind je hier: https://calendly.com/brilboutiquekermt
Voor de montage van de glazen moet de optometrist eerst de afstand tussen je ogen meten. Dat gebeurde vóór de coronacrisis met een klein toestel tegen je gezicht, waardoor de afstand met de klant slechts zo’n 30 cm was. Vandaag werken we met een digitale meetzuil die aan de hand van je pupilreflectie perfect kan bepalen waar je pupil zit in het glas. Op deze manier kan ook hier de 1,5 meter gerespecteerd worden.
Ook de ogen opmeten en nakijken gebeurt normaal op korte afstand. “We kochten speciaal nieuwe apparaten aan met afstandsbediening. Deze kunnen we bedienen vanop de voorgeschreven 1,5 meter afstand. Ook werd er een plexi beschermwand geplaatst tussen de klant en onszelf op de andere toestellen,” verteld Gythe. Als extra bescherming vragen we de klant om op deze momenten het mondmasker op te houden. Ons team draagt continu een mondmasker, als extra veiligheid.
Zo bewaren we de nodige afstand en gaan altijd veilig te werk.
Waar moet je als klant rekening mee houden bij de opticien?
- Ontsmet je handen bij aankomst.
- Breng je mondmasker mee voor een oogmeting of lenscontrole.
- Kom je voor een nieuwe bril of controle van je lenzen? Maak een afspraak, zodat je niet onnodig lang moet wachten.
Heb je last van aandampende brilglazen bij het dragen van een mondmasker? Dat kan je oplossen met een speciale spray of poetsdoek. Zo blijven je glazen de hele dag helder.
Vanaf nu kan je weer veilig terecht bij je opticien. Welkom!
Scroll to top